zaterdag 8 juni 2013

#22 Inhoudelijke reflectie op het integreren van sociale media

Na het traject van 23dingen doorlopen te heben is mij wel duidelijk geworden dat ook onze bibliotheek er niet omheen kan om zich meer - en waarschijnlijk ook met meer fantasie - op de sociale media te richten.

Mijn voorkeur voor meer bereikbaarheid van de klant gaat daarbij voornamelijk naar Facebook uit. Velen hebben een Facebook-account, kijken dagelijks erin en bezoeken het account van anderen. Daar de Bibliotheek Waterland al op Facebook is, denk ik daarbij aan mooie fotoverslagen van evenementen, boekbesprekingen, nieuwe aanwinsten... Daar zijn veel mogelijkheden om het voor klanten interessant te maken en het mooie is, ze kunnen er meteen op reageren.

Een App waar de klant via mobiel internet zijn boeken kan verlengen, zien wat er in de bibliotheek te doen is zou m.i. zeker ook wel door de klant gewaardeerd worden, want smartphone of tablet zijn uit de samenleving niet meer weg te denken. 

Ook de SocialMediaCaster is interessant, hoewel er moeilijk te voorspellen valt of klanten er daadwerkelijk veel gebruik van zullen maken. Misschien hebben andere bibliotheken er wel al ervaring mee en kunnen hierover uitsluitsel geven.

Ik denk, het is belangrik dat in de toekomst een vast team samengestelt wordt dat zich regelmatig met de gekozen weg in de sociale media bezig houdt.







1 opmerking: