donderdag 6 juni 2013

#21 Bibliotheek en sociale media in de praktijk

Een uitgebreide en interessante greep uit hoe bibliotheken gebruik van de sociale media maken. 

Wat me opviel was het feit, dat sommigen er behoorlijk wat werk insteken om het publiek meer bij de bibliotheek te betrekken. Ik denk dat dit ook nodig is om een goed product te leveren, waar de klanten graag gebruik van maken.  Hoeveel klanten dat ook daadwerkelijk zijn, kan ik niet helemaal beoordelen, maar opvallend vond ik die vele reacties op de Facebook-pagina's. De Kopgroep bibliotheek steekt daar m.i. met hoofd en schouders bovenuit.

Die Blogs vond ik minder interessant, de ene bevatte meer personeelsinformatie, de andere een boekbespreking met achtergronden. De meeste Apps zijn meer van praktische aard, zoals het verlengen van boeken en welke evenementen vinden er plaats etc. Twitter is misschien toch eerder iets om als medewerker op de hoogte van bepaalde zaken te blijven?

In  ieder geval komt het daarop neer, om de klant meer bij de bibliotheek te betrekken, meer service te verlenen door informatie a la minuut beschikbaar te stellen of via de sociale media de bibliotheek tot een ontmoetingsplaats te maken. Het is, denk ik, een questi van prioriteiten leggen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten